دلایل اصلی و مهم شوره سر به همراه ۱۰ درمان خانگی عالی

پوست به دلیل داشتن کراتین در خارجی ترین سطح خود همیشه در حال باز سازی سلولی است. یعنی اینکه با تماس همیشگی پوست خارجی در فضای اطراف لایه بیرونی از بین می رود و نیاز به جایگزین پیدا می کند . در تمام بدن این بازسازی وجود دارد . ولی برای پوست سر به دلیل اسکالپ سر این روند مرگ سلولی افزایش پیدا می کند که به شکل شوره ی سر قابل دیدن است .

 

علت ایجاد شوره سر :

شوره ی سر - ماه شدی

شست شو کم مو ها

اگر موهایتان را به طور مرتب نشویید، چربی و سلول‌های پوست سر تجمع پیدا می‌کنند و پوست سر شوره می‌‌زند.

پوست خشک

بیشترِ پوسته پوسته‌های ناشی از پوست خشک، نسبت به علل دیگر بروز شوره، کوچک‌ترند و چربی کمتری دارند. همچنین، قرمزی و التهاب پوست در این مورد کمتر است. اگر شوره سر شما ناشی از خشکی پوستتان باشد، احتمالاً پوست قسمت های دیگری از بدنتان، مانند پاها و دست‌هایتان نیز خشک است

پوست چرب و حساس

این اختلال، یکی از رایج‌ترین علل بروز شوره سر بوده و نشانه‌ی آن، پوستی قرمز و چرب است که با پوسته‌های سفید یا زرد پوشیده شده است. درماتیت سبوره‌ای ممکن است بر پوست سر و نواحی که در آن‌ها غدد چربی فراوان هستند، اثر بگذارد؛ مانند ابروها، اطراف بینی، پشت گوش‌ها، استخوان جناغ سینه، کشاله‌ی ران و گاهی زیر بغل.

مخمرهایی شبیه قارچ

“ماساله زیا” روی کف سر بسیاری از افراد بزرگسال زندگی می‌کند؛ اما در برخی افراد موجب سوزش و خارش پوست سر می شود. همچنین رشد سلول‌های پوست را بیشتر می کند.

در نتیجه، سلول‌های اضافی پوست می‌میرند، می‌ریزند و به صورت پوسته های سفید روی مو یا لباس دیده می ‌شوند. هنوز مشخص نشده است که چرا مالاسه زیا موجب تحریک پوست کف سر در بعضی افراد می شود.

حساسیت به محصولات مراقبت از مو

گاهی، حساسیت به مواد مشخصی در محصولات مراقبت از مو یا رنگ‌ مو می‌تواند موجب قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر شود.

 

شوره سر به چند دسته تقسیم می شود؟

انواع شوره سر وجود دارند که شناخت آنها به درمان هر چه سریعتر این بیماری کمک می کند:

  • شوره سر خشک:

اگر پوست سر خشک شود سبب می شود لایه های مسطح و دایره ای شکلی از پوست سر جدا شود. این شوره خارش آزار دهنده ای را بر روی پوست سر به وجود می آورد.

  • شوره سر چرب:

در این نوع شوره که در اثر چربی بیش از اندازه پوست سر به وجود می آید، همانند مورد قبلی لایه هایی از پوست به شکل برجسته و زرد رنگ بر روی پوست سر نمایان می شوند که جداکردن آنها از سر دشوار است و اگر لایه پوستی را جدا کنید معمولا خارش شدید دارد و خونریزی پدید می آید.

 

درمان های خانگی

شوره ی سر - ماه شدی

نمک:

نمک برای از بین بردن شوره سر موثر است. کافی است پس از مالیدن کمی نمک به پوست سر، موهای خود را شامپو کنید.

جوش شیرین:

این ماده اثرات بسیار قوی و مثبتی را بر روی شوره سر دارد. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کرده و همانند شامپو از آن استفاده کنید. طی مدت چند روز شاهد معجزه آن خواهید بود. در یک روش دیگر هم می توانید پس از مرطوب کردن مو، مقداری جوش شیرین به موها بمالید. سپس با آب بشویید. جوش شیرین، قارچ های بیش فعال را که باعث ایجاد شوره سر می شوند کاهش می دهد. احتمالا در روزهای اول موها خشک می شود، اما پس از چند هفته، پوست سر شروع به تولید روغن طبیعی خواهد کرد که موها را نرم می کند.

لیموترش:

کافی است دو قاشق غذاخوری آبلیمو به پوست سر بمالید و با آب بشویید. سپس یک قاشق مرباخوری آب لیمو را با یک لیوان آب مخلوط کنید و موها را با آن بشویید. این روش را به طور روزانه تکرار کنید تا شوره سر از بین برود. اسیدیته لیمو کمک می کند تا در میزان PH پوست سر تعادل به وجود آید.

 

شنبلیله:

مواد مغذی موجود در شنبلیله رشد سالم موها را تشدید کرده و پوسته پوسته شدن سر را برای همیشه از بین می برد. خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. دو قاشق غذاخوری از دانه های شنبلیله را در آب به مدت یک شب خیس کنید. سپس دانه ها را از آب جدا کرده و آسیاب کنید. ماده خمیری به دست آمده را به مدت ۴۵ دقیقه به موی سر خود بزنید و بعد با شامپو بشویید.

سرکه سیب:

سرکه سیب و آب گرم را به طور مساوی مخلوط کنید. سپس آن را روی موهای خشک خود ریخته و ماساژ دهید. توجه داشته باشید که این محلول پوست سر شما را به طور کامل بپوشاند. پس از چند دقیقه موی خود را با آب شستشو دهید. این کار را هفته ای دو بار تکرار کنید. اسیدیته سرکه سیب میزان PH پوست سر را تغییر می دهد در نتیجه رشد قارچ سر سخت می شود.

آسپیرین:

آسپرین حاوی ماده ای فعال به نام اسید سالیسیلیک است که در اغلب شامپوهای مخصوص شوره وجود دارد. برای کنترل شوره سر، هر بار دو عدد آسپرین پودر شده را به شامپوی خود اضافه کنید و روی سر بمالید. مواد باید به مدت دو دقیقه روی موها بماند. سپس آن را با آب شست وشو دهید.

روغن نارگیل:

این روغن به طور موثر شوره سر را درمان می کند. قبل از حمام سه تا پنج قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به پوست سر بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس آن را با شامپو بشویید.

روغن زیتون:

ماساژ مو با روغن زیتون قبل از خواب بسیار موثر است. بعد از مدتی موها را با شامپویی که همیشه استفاده می کنید شست وشو دهید.

آلوئه ورا:

خاصیت خنک کننده آلوئه ورا، خارش پوست سر را از بین می برد. قبل از شامپو کردن مقداری آلوئه ورا به موهای خود بمالید.

سیر:

خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. برای پیشگیری از بوی تند، سیر له شده را با کمی عسل مخلوط کنید و سپس به موها بمالید.

درمان با شامپو ضد شوره 

شامپو گیاهی ضد ریزش باشو بهترین برای شماست .

این محصول برای کمک به چرخه طبیعی موی سر شما طراحی و تولید می شود. ترکیبات این شامپوی گیاهی حاوی ترکیبی خاص از عرقیات و مواد موثر و خالص گیاهی از جمله رزماری، بومادران، رازیانه و گیاه مُورد می باشد.

شامپو گیاهی ضد ریزش باشو و روش ویژه ما در تهیه و ترکیب عرقیات که حاصل  طب سنتی ایرانی است . این امر سبب بهبود خون رسانی به عروق خونی می شود . و گردش خون مویرگی و در نتیجه تحریک طبیعی رشد مو می شود . و با تقویت پوست سر و غشاهای مخاطی باعث جلوگیری از ریزش مو می گردد. عصاره های خالص گیاهی مورد استفاده در این شامپو موجب تقویت پیاز مو و در نتیجه بهبود رشد مو و کاهش ریزش غیرطبیعی مو می شوند.

همچنین به دلیل استفاده از پاک کننده های ملایم که سازگار با PH پوست سر می باشند. پس از استفاده از این شامپو شاهد کاهش شوره سر خواهید بود.
طریقه مصرف: برای حداکثر کردن اثر بخشی شامپوی گیاهی ضد ریزش باشو، تمام موها و پوست سر را به شامپو آغشته کرده و قبل از آبکشی، حداقل برای مدت ۳ دقیقه با ملایمت مو و پوست سر را با شامپو ماساژ دهید.

درمان ریزش مو - ماه شدی

تهیه شده توسط شرکت هوش تجاری کیسان 

دسته بندی : زیبایی, مقالات عمومی
برجسب‌ها : , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست