ویتامین ها رو بهتر بشناس تا پوست و مو عالی داشته باشی !

متخصصان تغذیه بعد از تلاش هم و تحقیقات فراوان به این پی بردن که غذاها نقش مهمی در سلامت جسم و حتی زیبایی پوست و مو دارند. پوست و مو مانند یک نمایشگر خارجی است که نشان می دهد در حال حاضر چه اتفاقی برا اعضای داخلی بدن رخ می دهد . بنابراین به خوبی معلوم می شود که غذاها و ویتامین ها تا چه حد در اعصاب، قدرت و در سلامت عمومی بدن و بطور کل در جوان ماندن و طول عمر، موثر است و به ما کمک می کنند.

برای جلو گیری از پیری پوست و حفظ سلامتی و زیبایی ان باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم . این رژیم، فرآیند پیری سلولی را کند می ‌سازد و پوست نیز به عنوان جزیی از بدن با این رژیم از سلامت و زیبایی بیشتری برخوردار است.

این نکته خیلی مهم است که در رژیم غذایی سالم مون متشکل از همه گروه‌های غذایی نظیر لبنیات، انواع گوشت‌ها، نان و غلات، مغزها، حبوبات و  میوه و سبزی باشد.  این رژیم متعادل و متنوع می‌تواند تمامی مواد مورد نیاز برای سلامت پوست و مو را فراهم کند. برای مثال آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات چروک پوست را کاهش می‌دهند و چربی‌های سالم موجود در ماهی پوست را آبرسانی می‌کنند.

تاثیر ویتامین ها را دست کم نگیرید :

 

ویتامینA

ویتامین A - ماه شدی

ویتامینA در نگهداری از سلول‌های بدن و شادابی آنها و جلوگیری از پیری زودرس تأثیر شایسته‌ای دارد و در درمان اگزما یا خارش شدید پوستی موثر است . ویتامینA  در روغن كبد ماهی، جگر و چربی موجود در شیر و تخم مرغ یافت می شود. میوه ها و سبزیجات به ویژه به رنگ نارنجی، زرد، قرمز و سبز از جمله هویج، زردآلو، طالبی، هندوانه، انبه، هلو، اسفناج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع كلم منابع غنی کاروتنوئیدها از جمله پیش ساز ویتامینA یعنی بتاکاروتن به شمار می روند.

 

ویتامین های گروهB

ویتامین B - ماه شدی

ویتامین های گروهB برای متابولیسم پروتئین، عملكرد سیستم ایمنی و سنتز هورمون ها ضروری بوده و عملكرد سیستم گردش خون را نیز بهبود می بخشند. مهمترین آنها بیوتین می باشد که نقش مهمی در سلامت پوست، مو و ناخن ایفا می کند. در صورت جذب ناکافی این ویتامین در بدن، اختلالاتی مانند درماتیت و التهاب پوست رخ می دهد. نیاسین نیز یکی دیگر از ویتامین های این خانواده می باشد که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند، همچنین خصوصیات ضدالتهابی داشته و از التهاب و خشکی پوست پیشگیری می نماید. به طور کلی ویتامین های گروه B ترشح چربی پوست را تنظیم می كنند و از ایجاد لک های پوستی و همچنین زبر و خشن شدن پوست پیشگیری می نمایند. غلات سبوس دار، گوشت ها، حبوبات، جوانه گندم، مخمر، سیب زمینی، جگر و تخم مرغ از منابع غنی ویتامین های گروه B  به شمار می روند.

 

ویتامینC

ویتامین C - ماه شدی

این ویتامین برای تولید كلاژن ضروری است. ویتامینC دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و برای خنثی كردن رادیكال های آزاد بدن مورد نیاز است. این ویتامین در التیام زخم ها و كبودی ها نیز موثر بوده است .  پوست را در برابر تشعشعات ماوراء بنفش خورشید محفاظت می كند. مركبات، فلفل دلمه ای، انواع كلم، اسفناج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، توت فرنگی و كیوی از منابع خوب ویتامینC به شمار می روند.

 

ویتامینD

ویتامین D - ماه شدی

این ویتامین برای رشد و تمایز سلول های پوست و حفظ رطوبت این بافت مورد نیاز است. روغن كبد ماهی منبع غذایی عمده ویتامینD است، همچنین این ویتامین با مقادیر كمتر در ماهی های چرب، تخم مرغ و جگر نیز یافت می شود. سنتز این ویتامین در بدن نیز از طریق برخورد اشعه ماوراء بنفش خورشید بر پوست ممکن است.برای حفظ رطوبت و رشد و تمایز سلول های پوست بدن به این ویتامین احتیاج دارد . اکثر افراد بخش زیادی از ویتامین دی مورد نیاز بدن را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین می‌کنند. روغن كبد ماهی منبع غذایی عمده ویتامینD است، همچنین این ویتامین با مقادیر كمتر در ماهی های چرب، تخم مرغ و جگر نیز یافت می شود.

 

ویتامینE

ویتامین E - ماه شدی

ویتامینE یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که در حفظ رطوبت و شفافیت پوست نقش داشته و از بافت‌های بدن در مقابل اثرات مخرب رادیکال آزاد برخی از ترکیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند. و به بهبود سوختگی، التهاب و بریدگی  های پوست كمك می كند. این ویتامین عمدتاً در روغن برخی از گیاهان یافت می‌شود. روغن جوانه گندم غنی‌ترین ماده غذایی از لحاظ ویتامین ای می‌باشد.

پس از روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن کاملینا، روغن کانولا، روغن گلرنگ. روغن بادام، روغن هسته انگور و روغن آفتابگردان از اصلی‌ترین منابع این ویتامین به‌شمار می‌آیند. روغن زیتون، روغن ذرت، آجیل تازه (فندق، بادام، گردو)، اسفناج، کلم پیچ. سویا و سیب زمینی نیز دارای مقادیری از این ویتامین هستند. همچنین در میوه‌هایی مثل هلو یا مارچوبه نیز به‌طور نسبی این ویتامین یافت می‌شود. در برخی از چربی‌های حیوانی نیز، این ویتامین وجود دارد. ویتامین ای به صورت مصنوعی و به شکل قرص و آمپول نیز در دسترس است.

 ویتامینF

ویتامین F - ماه شدی

این اسیدها از رسوب و انباشته شدن کلسترول در جدار رگ‌ها جلوگیری می‌کنند. در لطافت پوست و مو مفید هستند. همچنین از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و برای بهبود و مداوای زخم‌ها مفید هستند. برخی از روغن‌های گیاهی به ویژه دانه کتان، آفتاب گردان، گلرنگ. سویا، بادام زمینی، آووکادو ،گردو، بادام، روغن جوانه گندم و روغن ذرت حاوی این نوع از اسیدها هستند. کوهان شتر، تخم مرغ، جگر و مغز و به خصوص روغن بسیاری از ماهی‌ها حاوی مقادیری از این اسیدها می‌باشند.

 

ویتامینK

ویتامین K - ماه شدی

این ویتامین در كاهش سیاهی زیر چشم و از بین بردن کبودی های پوست بسیار موثر می باشد .نیمی از ویتامینK مورد نیاز بدن توسط باکتری‌ها در رودهٔ خود انسان ساخته می‌شود. افزون‌بر آن مواد غذایی شامل جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم. زردهٔ تخم مرغ، کاهو، چای سبز، گوجه‌فرنگی، مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز. شاهی، شلغم، روغن سویا، روغن جگر ماهی و برگ سبز و نخود فرنگی پخته از منابع ویتامینK هستند. در شیر، گوشت و میوه نیز به مقدار کم ویتامینK وجود دارد. میزان نیاز روزانهٔ انسان به  ویتامینK در مردان ۸۰ میکروگرم و در زنان ۶۵ میکروگرم است. مقداری از این ویتامین در کبد ذخیره می‌شود که پاسخگوی نیاز یک هفتهٔ بدن انسان است. خوردن سبزی‌های پربرگ و تیره‌برگ برای دریافت این ویتامین سودمند است. همچنین چون این ویتامین محلول در چربی است، خوردن سس با سالاد باعث افزایش جذب این ویتامین می‌شود.

برای بهتر کردن زیبایی پوست و موی خود به مقالات زیر مراجعه کنید 🙂

می خواهید مشکلات پوستیتون رو با مواد طبیعی درمان کنید ؟

 ۲۰ گیاه دارویی که برای مو های شما عالی است!

4 دیدگاه
دسته بندی : زیبایی, مقالات عمومی
برجسب‌ها : , , , , ,

مطالب مرتبط

4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست