اگه خواص گل ختمی رو نمی دونی حتما این مقاله رو بخون ?

خواص گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو واقعا شگفت‌انگیز است و مخلص کلام، این است که گل ختمی، گیاهی زیباست که خواص فراوانی دارد! این گیاه، لطیف، مخملی و محکم است و موهای این گل به صورت یک الگوی ستاره‌ای درخشان چیده شده‌اند. گل ختمی خواص زیادی دارد و در فعالیت‌های روزانه ما، به عنوان غذا و ماده‌ای دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره ریشه و ساقه گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو بسیار مفید است.ماه شدی 

معرفی گل ختمی

ختمی، گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع تا ۵/۱ متر و پوشیده از کرک. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل ۵-۳ لب دندانه دار است. ختمی گل هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت های انتهایی ساقه اکثرا به صورت ۳ تایی دیده می شوند. قسمت مورد استفاده ی این گیاه، ریشه و برگ آن است.

ریشه ی ختمی

ریشه ی این گیاه به عنوان منبع مهم موسیلاژ بیش از دو هزار سال است که برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتی های معده و به طور موضعی جهت التیام زخم، کاربرد دارد. این موسیلاژ، در تهیه پمادهایی که برای تسکین پوست های ترک خورده تجویز می شود و همچنین به میزان کم (۲۰ ppm )، جهت شکل ظاهری و حجیم کردن غذا مصرف می شود

خواص این گیاه برای سلامتی، پوست و مو

 

خواص گل ختمی برای پوست:

  • استفاده از این گیاه به کاهش تاثیر ورم کمک کرده و پوست را جوان‌سازی می‌کند.
  • فرآیند اکسید سلول‌ها، به کمک این گیاه، متوقف می‌شود.این گیاه، در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و جای زخم‌ها بسیار موثر است.
  • گل ختمی، یک عامل ضد التهاب خوب است و قدرت ایمنی سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
  • یک ترکیب موجود در این گیاه به کاهش سطح هیالورونیداز کمک کرده و همین، تورم را کاهش داده و مانند یک ترکیب ضدپیری عمل می‌کند.
  • پوست را مرطوب می‌کند وباعث نرمی و درخشش آن می‌شود. این گیاه، پوست را نیز هیدراته کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

خواص صابون گل ختمی برای پوست

این صابون جهت استفاده انواع پوستها و پوستهای خشک و حساس بسیار مناسب می باشد و به علت دارا بودن ماده موثره موسیلاژ  برطرف کننده لک و کک و مک و شفاف کننده پوست می باشد، علاوه بر این، صابون گل ختمی  دارای خاصیت ضدعفونی کننده و ضد باکتری می باشد و از این صابون می توان جهت ضد عفونی کردن، بهبود و التیام زخمها، سوختگیها و نیش حشرات استفاده نمود.
این صابون  بعلت دارا بودن عصاره طبیعی گل ختمی علاوه بر خاصیت نرم کنندگی، ضد خارش و ضد التهاب بسیار مناسب برای پوستهای ملتهب و آسیب دیده می باشد و باعث تقویت (تونیک) بافت پوست می شود و به علت خاصیت نرم کنندگی فوق العاده آن می توان از آن به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست و آرایش صورت بانوان استفاه نمود.

صابون گل ختمی باشو بهترین صابون برای استفاده شماست .

خواص گل ختمی برای مو:

داشتن موهای زیبا، رویای بسیاری از افراد است زیرا موی زیبا، نشانه زیبایی و لطافت است. روغن گل ختمی، قرن‌ها برای داشتن موی خوب، به کار رفته است.

  • مایع لزج موجود در این روغن به تنظیم و از بین بردن باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند.
  • این روغن برای پوست سر خشک و دچار خارش، بسیار توصیه می‌شود زیرا به بقای رطوبت در پوست سر کمک می‌کند. این روغن، حاوی ترکیباتی است که مو را نرم و صاف کرده و ظاهری زیبا به آن می‌دهند.
  • روغن این گیاه مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد و رشد مو را تسریع می‌کند.
  • با استفاده منظم از ختمی به عنوان نرم کننده، موهایی براق و صاف خواهید داشت. در واقع، از خشکی مو خلاص می‌شوید.

 

نکته :

ختمی گیاه مفید و بی ضرری است و فقط زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

هوش تجاری کیسان

دسته بندی : زیبایی, مقالات عمومی
برجسب‌ها : , , , , , , , ,

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست